Trip to Langkawi

Trip to Langkawi

Alhamdullilah tercapai dan sampai juga keinginan untuk membawa isteri dan anak untuk bercuti di Langkawi. Kebetulan ada tix Airasia muroh... rembat saja...

Entry kali ini berkisarkan antara dairi perjalanan dan juga travel tips untuk menjadikan percutian anda lebih awesome dan lebih penting berada didalam kawalan.

Pertama saya akan menceritakan tips. Mungkin berguna dan sesuai untuk mereka yang xnk overbudget bila dah sampai Langkawi.

Tips #1 : Create budget keseluruhan yang sesuai untuk anda. Budget ini merangkumi hotel, sewa kereta, duit makan, duit belanja seperti petrol, tiket ke tempat yang ingin dilawati dan yang paling penting duit belanja shopping.

Tips #2 : Buat booking hotel lebih awal. Anda buleh search dengan menggunakan agoda.com, booking.com atau direct web hotel. Mungkin anda dapat lebih diskaun dengan online booking

Tips #3 : Sewa kereta mungkin memerlukan  belanja yang lebih. Tetapi jika anda travel bersama bayi atau secara group, lebih baik memandu sendiri daripada memilih taxi.

Tips #4 : Membawa kelengkapan pakaian dan peralatan yang complete. Ini bertujuan untuk mengelakkan pembaziran membeli barang yang sedia ada. Ini juga termasuk ubat ubatan anda.

Tips #5 : Jangan sesekali mudah percaya dengan 'ulat' local travel agent. Ini untuk mengelakkan anda ditipu dengan hidden cost. Lebih baik ambil dengan hotel atau travel agent berdaftar.

Dah bosan dengan tips, so lets move it move it babehh..

Day 1

That day on Sunday kami tiba gi Langkawi Airport, tros hire rental car untuk memudahkan nak kemana-mana. Tapi plan kami hanya nak ronda pulau dengan shopping aje. Nak layan island hopping, river cruise macam xsesuai pasal Nazril baru 1tahun. Tak pasal2 dia buat konsert heavy-metal nanti.

So drive to Kuah, saya booking HiG Hotel. Truly nice hotel with cheaper price. Hotel bercirikan Islamic dan lebih awesome bersebelahan dengan kompleks HIG Group. Only RM150/night via online booking or RM200/night walk-in.




Di Langkawi macam macam perkara anda buleh buat samada nak datang shopping mahupun leisure water sport. Di Pekan Kuah sahaja anda buleh shopping barang barang duty free. Kaum wanita cukup menyukainya sehinggakan mcm xnak balik dah.

Day 2

Saya pusing area Dataran Lang. Kononnya nak breakfast di area situ tapi banyak kedai tutup lagi. So amik gambar aje dulu pastu cari makan di Pekan Kuah. Kalau nak jumpa banyak kedai makan mungkin buleh cari di sekitar kawasan jabatan kerajaan.

Lepas breakfast saya menuju ke Underwater World di Cenang. Harga tiket RM30 dewasa dan RM20 untuk kanak kanak. Anda boleh layari web mereka di sini. Memang seronok. Lagipun Nazril dah buleh berjalan so layan anak tengok ikan je..

Abis di Underwater World saya menuju ke Cable Car Langkawi. Tapi saya xnaik bukan pasal gayat. Memikirkan anak kecik lagi so xnak amik risiko. By the way jika anda kesini buleh naik untuk panorama Langkawi yang awesome. Tiket bermula dari RM35 untuk dewasa dan RM25 untuk kanak kanak. Anda buleh layari website cablecar untuk info lebih lanjut.

Seterusnya saya drive melepasi Perdana Quay dimana kapal layar mewah berlabuh. Terdapat  banyak hotel hotel mewah seperti The Datai, Resort World, Berjaya Resort dan Sheraton. Memang lawa view dah macam kat Monaco. Cewahhh.. Disini juga terletaknya kapal layar Datuk Azhar Mansur.

Next saya kembali ke Pekan Kuah untuk window shopping dulu sambil lunch di Singgah Rasa D Sainaz. Layan ikan bawal fresh memang samgat awesome!

Pada waktu petang, saya menuju ke Pantai Cenang. Kalu korang nak layan mat salleh berjemur buleh cuci mata kat sini. 1st time bawak nazril jejak kaki kat pasir pantai. Suka benar dia main pasir, cuma bila kena air laut Nazril nangis pasal air sejuk sangat.

Seriously saya lupa nak layan aiskrim gulung di Cenang.. sangat hampeh btol... Jika anda nak shopping di Cenang pon okay jugak pasal banyak kedai jual coklat terutama di sebelah Underwater World.

Sesudah lepak di Pantai Cenang, saya dinner di Haji Ramli Ikan Bakar berhadapan dengan Casa Del Mar Resort. Nak layan ikan fresh dengan masakan local disyorkan disini. Apa jua masakan yang anda mintak kompem dia buat. Anda bayar jer..  huhuhu...

Kompleks Haji Ismail Group - Bersebelahan dengan HIG Hotel

Morning Walking at Dataran Lang

Having Lunch at Jalan Penawar

Take a rest at Underwater world Langkawi 

Adorable Penguins at Underwater World 

I dont like u Sir... - Underwater World

Perdana Quay - On the way to Sky Cab

Pantia Cenang Services

Pantai Cenang Sunset

I Love Beach...

Having Dinner, not candle light dinner...


Day 3

Pagi seperti biasa ronda cari breakfast di area Pekan kuah. Lepas tu wife mula shopping barang coklat termasuk pinggan mangkuk. Betul orang cakap, bila balik Langkawi kena tambah beg.. Trully bro lagipun beg baju agak murah kat sini.

Jika anda berkesempatan, anda buleh singgah di Idaman Suri yang terletak di Jalan Ayer Hangat. Follow Waze dan typing Idaman Suri sahaja. Wife saya cakap barang pinggan mangkuk di sini lebih murah berbanding dengan HIG. Cuma Idaman Suri dah tak jual coklat.. so mungkin ramai yang dah xdatang.. 

On the way ke airport saya singgah lagi ke Perdana Quay untuk bergambar di sekitar kawasannya. Target next trip kena bernalam disini. Sangat awesome bro...

Sweet Madness at HIG

More Sweet...

Idaman Suri off Jalan Ayer Hangat

Perdana Quay Scenview

Rock It at Perdana Quay

Off to KL via Airasia AK6303

Totally trip ini sangat best dan awesome... Banyak lagi tempat yang kami belum pergi. Next trip Langkawi saya nak layan island hopping pulak.

Next trip Ho Chi Min City bulan March ni.

This is Awesome dude...

Comments

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)

Bercuti ke Hatyai Thailand 2022 - Day 1

Itinerary ke Hatyai, 3 Hari 2 Malam