Shaun The Sheep - Behind The Scene

Shaun The Sheep - Behind The Scene

Mesti ramai yang tahu kartun tanah liat Shaun The Sheep, kartun ini disiarkan di Disney Channel (Astro 615). Saya memang sangat meminati kartun ini pasal kartun ini aalah kartun bisu dan wataknya comel dan kelakar. Kartun Shaun the Sheep mula disiarkan di rangakaian TV Britain BBC pada March 2007. Sehingga kini, kartun ini telah mempunyai 80 episode dalam siri yang kedua dan telah disiarkan di 180 buah negara diseluruh dunia.

Kartun ini diterbitkan oleh penerbit dari Wallace & Gromit dan dia mendapat ilham ketika melawat rakan beliau dikawasan perkampungan Britain. Kartun ini dihasilkan dengan cara Stop Motion. Stop Motion adalah pembikinan film cut to cut iaitu mereka akan mengambil gambar dan mengabungkan gambar tersebut sehingga menampilkan sebuah image yang bergerak. Pengeditan gambar akan dilakukan setelah gambar dan beberapa ubahsuai grafik dibuat supaya kartun ini nampak lebih realiti.

Mereka mempunyai studio yang luas untuk membina perkampungan Shaun the Sheep dan juga beberapa model biri-biri, rumah tuan tanah, dan macam-macam lagik. Proses untuk menghasilkan sebuah animasi stop motion akan mengambil masa sekitar 2-3bulan hanya untuk 1episode durasi 10-15minit.

Kebanyakkan krew Shaun the Sheep diambil dari bakat kesenian dan pertukangan kerana setiap watak didalam kartun ini akan diubahsuaikan untuk setiap pergerakkan mereka. Sehingga sekarang Disney Channel masih lagi menyiarkan kartun ini, dan anda perlu tengok video sebalik tabir pembikinan animasi Shaun the Sheep untuk mengetahui lebih lanjut hasil kerja dorang distudio untuk animasi ini.

We love cartoon....!












Source : shaunthesheep.com

Comments

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)

Bercuti ke Hatyai Thailand 2022 - Day 1

Itinerary ke Hatyai, 3 Hari 2 Malam